„Tu klienci łapią oddech”, czyli jak się robi księgarnię z duszą?
Z Piotrem Galińskim, kierownikiem warszawskiej księgarni Autorska rozmawiam m.in. o tym, co czytają Polacy, jak konkurować na wymagającym rynku księgarskim, a także dlaczego warto otwierać księgarnie w centrach handlowych.
Księgarnia Autorska w Warszawie, fot. Ewelina Suchecka
– Autorska w Złotych Tarasach jest kolejną tego typu księgarnią uruchomioną przez Grupę Wydawniczą Znak. Gdzie obecnie są rozlokowane księgarnie Autorskie w Polsce i czym różnią się od siebie?
Tak, Księgarnia Autorska w Złotych Tarasach jest trzecią otwartą przez nas księgarnią zaraz po Sanoku i Wrocławiu. W 2016 roku otworzyliśmy księgarnie w Jastrzębiu-Zdroju oraz Zgorzelcu.
– Znakiem rozpoznawczym księgarń jest oryginalna aranżacja przestrzeni przypominająca domowe wnętrza…
– Dokładnie. Nasze księgarnie urządzone są jak mieszkanie. W salonie relaksuje dobra powieść, kuchnia inspiruje przepisem na smaczne danie, sypialnia rozgrzewa namiętnym romansem, gabinet zaskakuje nieznanymi faktami, a dzieci odkrywają magię literatury.
Każde miejsce, mimo jednej koncepcji aranżacji, jest wyjątkowe – przede wszystkim ze względu na ludzi, którzy tworzą te miejsca. Chodzi mi zarówno o czytelników, jak i księgarzy. Księgarze sami moderują akcje, przygotowują plakaty, mogą pokazać, co im w duszy gra.
Księgarnia Autorska w Warszawie, fot. Ewelina Suchecka
– No dobrze, ale czy idea tworzenia ,,księgarni z duszą w bezdusznej przestrzeni” na pewno jest dobrym pomysłem? Przyznam, że najczęściej omijam Złote Tarasy szerokim łukiem. Gdy szukam księgarni, uciekam od centrów handlowych, szukając małych przytulnych kafejek czy klimatycznych antykwariatów.
– Tworząc Autorską w Złotych Tarasach zależało nam właśnie, aby było to miejsce, w którym klienci łapią oddech, zwalniają i mają chwilę na wyciszenie się, zanim znów wrócą w zgiełk panujący w galerii handlowej. Niestety, tempo życia jest coraz szybsze i centra handlowe stały się miejscem, które odwiedza najwięcej osób. Z zupełnie prozaicznych powodów – wszystko jest w jednym miejscu, nie ma problemu z dojazdem, zaparkowanie auta itp. Dlaczego więc nie zafundować sobie choć chwili relaksu w takim miejscu jakim jest Księgarnia Autorska?
– Zgoda. Ale lokalizacja to nie wszystko. W samych Złotych Tarasach jest przecież Empik, a w przyklejonym do centrum Dworcu Centralnym są jeszcze dwie księgarnie sieci Matras. Niełatwo więc walczyć o klienta w obliczu niemałej jednak konkurencji w pobliżu?
– Każda księgarnia jest inna, każda dostosowana jest do innego odbiorcy. Autorska jest stworzona z myślą o tych osobach, dla których czytanie to czysta przyjemność, hobby, sposób na relaks, czas wolny. Dla prawdziwych książkoholików. Te osoby poczują się u nas jak w domu. Mogą usiąść, napić się kawy, przejrzeć książki, ale także porozmawiać o książkach. Przychodząc do nas klienci niejako odwiedzają swoich znajomych, którzy zawsze pomogą w doborze odpowiedniego tytułu.
Piotr Galiński, kierownik księgarni Autorska z Warszawie, fot. Ewelina Suchecka
– Na jakie jeszcze smaczki mogą liczyć klienci odwiedzający Autorską w Warszawie? Oczywiście poza oryginalną aranżacją przestrzeni.
– Design i aranżacja Autorskiej to oczywiście nie wszystko. Nie zapominamy, że jest to księgarnia, a więc miejsce w którym rządzą książki, a cała reszta to jedynie tło i oprawa. Dlatego stawiamy nacisk na odpowiednio dobraną ofertę. Długo wyczekiwane książki, pojawiają się na naszych półkach już parę dni przed oficjalną premierą, a dobrze znane klasyki są zawsze w najlepszych wydaniach. Klienci mogą też liczyć na atrakcyjne rabaty.
– Nazwa „Autorska” kojarzy mi się z spotkaniami autorskimi. Czy organizują Państwo jakieś eventy i wydarzenia literackie? Czy odwiedzają Was wyjątkowi goście?
– Naszą księgarnię odwiedzają zarówno postacie polskiej literatury, jak i goście zagraniczni. Do tej pory gościliśmy między innymi: Andrzeja Maleszkę, Szymona Hołownię, Annę Herbich, Jaceka Cygana, Antonego Beevora, Dianę Ducret, Charlottę Cho. Warto też wspomnieć o blogerach, takich jak Radek Kotarski, Włodek Markowicz czy Paulina Mikuła.
– Spotkania z autorami to jedno. Na stronie wydawnictwa Znak przeczytałem, że uruchamiając tego typu miejsca chcecie być bliżej czytelników, poznawać ich opinie i szukać inspiracji. O co najczęściej pytają i czego poszukują Wasi klienci? Albo inaczej – co dziś czytają Polacy?
– Ciekawostką jest dział książek po angielsku, który wciąż rozwijamy i z miesiąca na miesiąc sprzedajemy coraz więcej tytułów obcojęzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszą się nowości. Polacy cały czas lubią dobrą sensacje, kryminał, fantastykę. W ostatnim czasie obserwujemy również wyraźny wzrost zainteresowania książkami Elżbiety Cherezińskiej. Na przestrzeni ostatnich miesięcy muszę wspomnieć o książce Michała Rusinka „Nic zwyczajnego”, którą można u nas kupić z autografem, gdyż sam autor systematycznie do nas zagląda. Widać również oddziaływanie różnych środków masowego przekazu. Dla przykładu po emisji wywiadu Michała Nogasia z Wiesławem Myśliwskim. Sprzedaż książek tego pisarza natychmiast wzrosła. Klienci przychodzili do nas zauroczeni i zafascynowani tą rozmowę (odbyła się podczas Festiwalu Języka Polskiego w Szczebrzeszynie w sierpniu tego roku).
Księgarnia Autorska w Warszawie, fot. Ewelina Suchecka
– Czy zdarzają się nietypowe lub bardzo wyrafinowane pytania lub prośby o książki? A może ciekawi klienci? Może Pan podać jakieś przykłady?
– Naturalnie nie brakuje ani jednych, ani drugich. Przykład, który utknął mi ostatnio w pamięci to zakup książki ,,Psychopaci są wśród nas” dla biura poselskiego pewnej partii. Często można spotkać u nas jakiegoś polityka lub aktora. Bywają też sami pisarze, dzięki temu można u nas znaleźć egzemplarze z autografem. Odwiedza Autorską wielu obcokrajowców. Kiedyś turyści z Chin powiedzieli że nie wyjdą od nas bez wspólnego zdjęcia z załogą. Długo czekać nie musieli (śmiech).
– Nie jest łatwo prowadzić dziś księgarnię. Polacy coraz mniej czytają. Według danych Eurostatu znajdujemy się w grupie państw z najgorszymi wynikami czytelnictwa w Unii Europejskiej. W rezultacie tylko w pierwszym półroczu tego roku zamknęło się 100 sklepów z książkami. Jeśli już czytamy, coraz chętniej sięgamy po e-booki lub korzystamy z tanich księgarń internetowych lub dyskontów książkowych. Jaka jest recepta Autorskiej na te niepokojące zjawiska?
– Najważniejsze, by całe serce wkładać w prowadzenie księgarni. Szczególnie ważne jest, aby księgarze, którzy bezpośrednio spotykają się z czytelnikami byli miłośnikami książek i dzielili się swoimi pasjami z osobami wchodzącymi do sklepu. Ostatnio klientka koniecznie chciała spotkać się z „panią w okularach i kręconymi włosami”. Parę dni wcześniej właśnie ta pani poleciła jej książkę, a teraz ona chciałaby podzielić się wrażeniami z lektury. Takie sygnały docierają do nas również przez media społecznościowe. Klienci bardzo wysoko oceniają nasze księgarnię, a szczególnie zwracają uwagę na profesjonalną i życzliwą obsługę.
Księgarnia Autorska w Warszawie, fot. Ewelina Suchecka
– Proszę opowiedzieć, jak udała się premiera nowej książki o przygodach Harrego Pottera….
– Wystarczy spojrzeć na zdjęcia umieszczone na naszym profilu Facebookowym. Tłumy Potteromaniaków zagościły w naszej księgarni. Nikomu nie przeszkadzało, że na premierę trzeba było czekać do godziny 12 w nocy, wręcz przeciwnie – humory dopisywały. Każdy z naszych gości mógł za darmo napić się kawy, aby wzmocnić siły, wziąć udział w zabawach i konkursach oraz skorzystać z naszej magicznej fotobudki. Działa się magia!
– Czy pod koniec roku planują Państwo coś równie spektakularnego?
– Koniec roku to czas wielkich świątecznych zakupów, a później wyprzedaży, dlatego w tym okresie skupimy się przede wszystkim na tym, aby nasi klienci zostali jak najlepiej obsłużeni i by zakupy w naszej księgarni, nawet w tak gorącym okresie, były przyjemne i satysfakcjonujące. Oczywiście przygotowujemy niespodzianki dla naszych klientów, ale o tym jeszcze cicho sza (śmiech).
Księgarnia Autorska w Warszawie, fot. Ewelina Suchecka
– Księgarnie Autorskie zdobyły niedawno dwie ważne nagrody...
– Tak. Podczas gali Polskiej Rady Centrów Handlowych dwukrotnie nagrodzono księgarnie Autorskie – nagrodą dla Nowego Konceptu Roku oraz nagrodą specjalną za Jakość Obsługi Klienta. Jesteśmy szczególnie dumni z drugiej wygranej, bo rywalizowaliśmy z wieloma wielkimi sieciami, a takim wyróżnieniem rzadko kiedy może się poszczycić tak młoda sieć.
– Dziękuję za rozmowę. Gratuluję nagród i życzę wielu kolejnych sukcesów.
Przyznaję :) jest klimatyczna :)
Super, nie wiedziałam że powstają takie fajne miejsca w miastach ;)